دات نت نیوک
X

خدمات پرستاری از بیمار در منزل

استخدام پرستار خصوصی سالمند برای جلوگیری از استرس در سالمندان

رتبه بندی این مطلب:
5.0

امروزه با شرایط نا به سامان زندگی، اکثر سالمندان دچار استرس می‌شوند که این عامل خوبی برای بیماری‌های آنها نمی‌باشد بنابراین باید تا می‌توانند استرس را از خود دور کنند. آرامش نداشتن واسترس  در سالمندان دلایل زیادی داردکه می تواند شامل نبودن همسر، نگرانی های مادی، مشکلات سلامتی و نبود وابستگی در سالمندان باشد.

برای دریافت مشاوره‌های مربوط به انتخاب پرستار خصوصی سالمند در منزل 

می‌توانید به‌صورت شبانه روزی با شماره : 28111066- 021 تماس حاصل فرمایید و رایگان از مشاوران ما راهنمایی بگیرید.


علت استرس در سالمندان چیست؟

۱-هر تغییرجدیدی در زندگی خصوصا تغییر در شیوه زندگی ویا محل زندگی خود وخانواده می‌تواند استرس را برای سالمندان به همراه داشته باشد.
۲-دوران بازنشستگی و وضعیت مالی در آن دوران
۳-نگهداری از همسر بیمار امکان داردباعث استرس و افسردگی در سالمندان شود.
۴-مرگ اقوام، نزدیکان ،افراد مورد علاقه ودوستان صمیمی
۵-کاهش توانایی‌ها و قوای جسمانی و وجود بیماریهای مزمن وناتوان کننده
۶-نگهداری از نوه‌ها
۷-نگرانی در خصوص طرد شدگی ویا زندگی در خانه سالمندان
۸-نگرانی در خصوص زندگی مستقل و ترس از تنها شدن برای سالمندان بسیار سخت است وباعث استرس و ناامیدی در آنها می‌شود.

چه عواملی می‌تواند احتمال استرس در سالمندان را بالا ببرد؟

طپش قلب، بالارفتن فشارخون، دست ها و پاهای سرد و مرطوب شده، افزایش سرعت تنفس، احساس ضعف و خستگی کردن، سیاهی زیر چشم، سردردهای تنشی، سایش دندانها روی هم، لرزش دست ها و دردهای عضلانی، مشکلات گوارشی مانند کاهش اشتها، تهوع، نفخ، استفراغ، سوزش معده، یبوست و گاهی اسهال علایم استرس در افراد مخصوصا درسالمندان است.
بروز مشکلات مغزی به دلیل ایجاد استرس : بیخوابی، کابوس شبانه، کم شدن حافظه، کم شدن تمرکز، خستگی، ترس و دلهره، کم شدن یا ازدست دادن اعتماد به نفس، حواس پرتی، احساس گناه، ناامیدی، اضطراب، ناتمام گذاشتن کارها و تصمیم گیری و نتیجه گیری های غلط، کج خلقی، فریاد زدن و رفتارهای پرخاشگرانه از جمله عوارض مشکلات مغزی ناشی از استرس  در سالمندان می باشند. که توصیه می‌شود برای کاهش استرس وآرامش در سالمندان  به آنها توجه  و محبت کنید و تنهایشان نگذارید.

راه‌های جلوگیری از بروز استرس در سالمندان

برای مقابله با استرس در سالمندان باید با آنها درباره احساسات و نگرانی هایی که دارند صحبت کرد،  با آنها طوری رفتارکنیم که بتوانیم اعتماد به نفسشان را بالا ببریم و سالمندان را برای استفاده از وسایل کمکی مثل عصا، عینک، سمعک، در صورت نیاز تشویق کنیم وبه آنها بگوییم که استفاده از این وسایل نشانه ضعف در آنها نیست. ارتباط شان را با خانواده حفظ کنیم،  در خانه آنها را به کاری مشغول کنیم  مانند کاشتن سبزیجات وگل وگیاه ،آشپزی کردن، خواندن نماز، دعا و قرآن از دیگر راههای جلوگیری از استرس  در سالمندان است.
هروقت مشکلی باعث شد فکر سالمند را مشغول کند به او توصیه کنید که سختی ها پایان پذیرند وزندگی های سخت تر دیگران را برای آنها بگویید . بهتر است از یک پرستار خصوصی سالمند در منزل استفاده کنید تا سالمند شما یک هم صحبت داشته باشد و کمتر دچار استرس شود. گوش دادن به موسیقی ، تماشای برنامه های موردعلاقه در تلویزیون یا مطالعه کتاب بسیار مفید است .شرایطی را فراهم کنیم تا سالمند بتواند بااقوام نزدیک صحبت کند چه به صورت حضوری یا حتی تلفنی .
توصیه می کنیم برای اینکه استرس را از سالمندان دور کنید و آنها را به آرامش برسانید تشویقشان کنید که از سلامت روانی و جسمی شان تا جایی که ممکن است مراقبت کنند واجازه دهیم درباره نگرانیهایشان حرف بزنند تا خشم وعصبانیت ونگرانی های خود را بیرون بریزند. بهتر است  مطمئن شویم خواب کافی  داشته باشند برای اینکه در رسیدن به آرامش در سالمندان کمک کننده است. خانواده را باید تشویق کرد که وقت بیشتری برای سالمندان بگذارند ، بیشتر با او گفتگو کنند و عواطف خود را به او نشان دهند. اگر روابط خانوادگی مختل است و خانواده خود منبع استرس به شمار می‌آید، بهتر است به طور موقت ارتباط سالمند با خانواده کمتر و سالمند بیشتر از حمایت دوستان برخوردار شود.

شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز با مشاوران ندای سلامت با شماره 28111066-021 تماس بگیرید و درخواست خدمات مورد نظر خود را بدهید و به صورت رایگان مشاوره بگیرید.

Print

تعداد نمایش ها (2991)/نظرات (0)

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x