دات نت نیوک
X

خدمات پرستاری از سالمند در منزل

آیا خواب کافی برای جلوگیری از آلزایمری در سالمندان تاثیر دارد؟

رتبه بندی این مطلب:
5.0

باتوجه به سن سالمندان و عوارض پیری، آلزایمر یکی از بیماری‌هایی است که امروزه اکثر سالمندان دچار شده‌اند و نمی‌توانند به زندگی روزمره خود ادامه دهند. مشکلات خواب در سالمندان ممکن است علائم اولیه آلزایمر باشد. بنا به نظر محققان با افزایش سن افراد فعالیت بدنی آنها نیز کاهش می یابد و بدن احساس خستگی نمیکند و دلیلی برای خواب کافی نمی بیند و از آنجایی که یکی از دلایل مهم آلزایمر در سالمندان کم خوابی است آنان در معرض ابتلا به این بیماری قرار می گیرند. بنابراین در مراقبت خصوصی از سالمند باید توجه داشته باشیم که بدن او فعالیت کافی دارد و  خواب اندازه می‌کند.

وضعیت استراحت برای سالمندان آلزایمری

طبق تحقیقاتی که روی سالمندان انجام شد از آنها خواسته شد درباره وضعیت استراحت خود صحبت کنند وهمچنین برخی از آنها به محققان این اجازه را دادند که نمونه هایی از مایع نخاعی شان را برای آزمایش بیماری آلزایمر مورد بررسی قرار دهند.این آزمایش نشان داد که سالمندانی که مشکل خواب دارند علائم بیشتری برای بیماری آلزایمر در مایع نخاعی خود نسبت به سالمندانی که مشکلات خواب را گزارش نکردند دارند.اگرچه نمی توان به این موضوع به عنوان توجیه علمی نگاه کرد ولی میتواند یکی از دلایل شکل گیری بیماری آلزایمر در سالمندان باشد.

 

برای دریافت مشاوره های مربوط به انتخاب پرستار بیماران آلزایمری در منزل یا خدمات دیگر مرکز ندای سلامت میتوانید به‌صورت شبانه روزی

 با شماره : 28111066-021 تماس حاصل فرمایید و رایگان از مشاوران ما راهنمایی بگیرید.


 

بین خواب و آلزایمر چه رابطه‌ای وجود دارد؟

اختلال در خواب برای سالمندان علاوه بر عوارض مبتلا شدن به آلزایمر، احتمال افسردگی را نیز افزایش می‌دهد و ممکن است کم خوابی در سالمندان باعث ایجاد پلاک آمیلوئید در مغز شده که از دلایل اصلی آلزایمر می باشد.محرومیت از اکسیژن فرایند تولید پلاکت بتا آمیلوئید را در مغز سرعت می بخشد. همچنین ممکن است استراحت ناکافی باعث جلوگیری از کارکرد صحیح سیستم لنفاوی مغز نیز بشود.این سیستم مانند یک پاک کننده مغز شبانه است که پروتئینی را که می تواند به پلاک بتا آمیلوئید تبدیل شود دور میکند.به همین دلایل است که در پرستاری از سالمند آلزایمری باید به استراحت او توجه شود.رابطه بین آلزایمر و کم خوابی در سالمندان نشان می دهد که خواب کافی در کاهش رشد و حتی درمان آلزایمر در مراحل اولیه بسیار تاثیر گذار است.

برای جلوگیری از مبتلا شدن آلزایمر در سالمندان چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

1. پرستار خصوصی سالمند در منزل باید خواب او را در طول شبانه روز کنترل کند و نباید اجازه دهد سالمند هنگام ظهر بیشتر از 30 دقیقه بخوابد تا بتواند انرژی بیشتری در روز داشته باشد.
2. قبل از خواب از نوشیدن الکل و کافئین پرهیز کند که می تواند از علل بی خوابی باشد.مصرف شبانه الکل ممکن است شما را خواب آلود کند ولی وقتی به خواب می روید بد نشما به جای استراحت کردن شروع به پردازش کارها میکند و احتمالا شما از خواب بیدار میشوید.نیکوتین هم یکی از محرکات بدن به حساب می آید.اگر سالمند شما سیگاری است ترک سیگار یا کاهش آن از اولویت های کار شماست و اگر موفق نشدید حداقل ازاو بخواهید قبل از خواب سیگار نکشد.
3. با توجه به سن سالمند، پرستار خصوصی سالمند در منزل باید بتواند به سالمند تمرینات ورزشی بدهد و این تمرینات را حداقل 15 دقیقه در روز ادامه دهد. توجه داشته باشید که سالمند قبل از خواب ورزش نکند.زیرا به جای استراحت کردن بدن در زمان خواب بدن فعال شده و باعث بی خوابی میشود.
4. سالمند باید از خوردن غذای سنگین پیش از خواب خودداری کنید و غذاهای چرب و تند و سرخ شده مصرف نکند و درصورت گرسنگی غذای سبکی میل کنید. پرستار خصوصی سالمند در منزل باید باتجه به عادت و رژیم غذایی، تغذیه مناسبی برای سالمند در نظر بگیرد.
5. پرستار خصوصی سالمند در منزل باید برای استراحت یک زمان ثابت و مشخص در نظر بگیرد. در این صورت بدن می‌داند که چه موقع باید استراحت کند که این امر در کیفیت خواب سالمندان بسیار مفید است. کم کردن صدای تلویزیون، خاموش کردن چراغ‌ها و روشن نگه داشتن یک نور ملایم باعث آرامش شده و خواب خوب می‌شود. اگر روی تخت هستید و خوابتان نمی‌برد می‌توانید کمی کتاب بخوانید تا به خواب بروید.
 

شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز با مشاوران ندای سلامت با شماره 28111066-021 تماس بگیرید و درخواست خدمات مورد نظر خود را بدهید و به‌صورت رایگان مشاوره بگیرید.
Print

تعداد نمایش ها (2673)/نظرات (0)

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x