دات نت نیوک
X

خدمات پرستاری از سالمند در منزل

اهمیت نگهداری سالمندان در منزل

رتبه بندی این مطلب:
5.0

بهترین محیط برای زندگی سالمندان، در منزل خود یا فرزندانشان است به همین دلیل بسیاری از آنها با خانه سالمندان موافق نیستند و دچار افسردگی می‌شوند. محیط منزل برای سالمندان آشناست و به همین دلیل آنها در منزل آرامش بیشتری دارند که همین موضوع باعث بهبود شرایط جسمی و روحی سالمند می‌شود و تاثیر بسیار مهمی در سلامت او دارد. همانطور که می‌دانید سالمندی دورانی حساس ترین دوران زندگی فرد محسوب می‌شود به همین خاطر نگهداری و مراقبت از سالمندان در این دوران از اهمیت بالایی برخوردار است. 
برای مراقبت و نگهداری از سالمندان 2 راه در پیش دارید یا باید مسئولیت سالمند را به خانه سالمندان بسپارید و یا باید او را در خانه خودش و با استفاده از پرستار خصوصی در منزل از او مراقبت کنند. گزینه دیگر استفاده از خدمات پرستاری در منزل می‌باشد. بهتر است جهت استخدام مراقب سالمند از مراکز ارائه دهنده این خدمات مشاوره بگیرید. برخی از سالمندان به جز خدمات مراقبت به برخی خدمات تخصصی تر مانند خدمات پزشکی، پرستاری ، فیزیوتراپی نیز احتیاج دارند، می‌توانید مراکزی را انتخاب کنید که همه ای خدمات را یکجا ارائه می‌دهند.

برای دریافت مشاوره‌های مربوط به انتخاب پرستار سالمند در منزل می‌توانید به‌صورت شبانه روزی با شماره : 28111066 - 021 تماس حاصل فرمایید و رایگان از مشاوران ما راهنمایی بگیرید.

سالمندان به چه خدماتی نیاز دارند؟

نیاز به داشتن یک رژیم غذایی متعادل با حداقل میزان سدیم
کمک به نظافت شخصی و گرفتن طهارت
کمک به استحمام
کمک به تحرک سالمند
دادن داروهای سالمند

10 نکته که برای تهیه غذای سالمندان باید رعایت کنیم؟

1. بهتر است غذایی که برای سالمند آماده می کنید را با قطعه قطعه کردن و یا تکه تکه کردن، ریز کردن یا پوره کردن غذاها برای بهتر بلع کردن و جویدن برای او آماده کنید تا سالمندانی که دندان ندارند و یا از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند بتوانند غذا بخورند. پس حتما این نکته را جزء وظایف پرستار خصوصی سالمند قرار دهید که سالمند شما دچار بیماری و ضعف غذایی نشوند.
2. از آنجا که افراد سالمند بی حرکت به کالری زیادی نیاز ندارند از دادن غذاهای پر کالری و بی حاصل مانند شیرینی‌ها، فست فودها، غذاهای روغنی و سنگین خودداری نمایید.
3. برای مراقبت از سالمندان کم اشتها که تمایل به غذا ندارند با ارائه میزان کم و به تعداد دفعات بیشتر تشویق به تغذیه نمایید. میوه تازه، هویج و کرفس و غیره را در رژیم غذایی سالمندان قراردهید.
4. برای سالمندانی که اشتهای پایینی دارند فهرستی از غذاهای مورد علاقه سالمند را تهیه کنید.
5. در صورت امکان غذاها را خوشمزه و با ظاهر جذاب آماده کنید.
6. در مراقبت از سالمند اگر قسمتی از بدن سالمند فلج است معمولا غذاها در قسمت چپ و یا راست دهانش جمع می‌شود. در این صورت با آرامی و با انگشت از روی گونه غذا را به سمت دیگر هدایت نمایید و با این حرکت به جویدن غذا توسط بیمار کمک کنید.
7. غذا را معمولا با ذکر و یادآوری نام خدا همراه کنید تا بیمار احساس وابستگی به قدرتی فوق قدرت‌ها نماید. 
8. در نگهداری سالمند در هر زمان که امکان دارد با توجه به محدودیت شخص، تمرین های ورزشی را ترغیب کنید و بدین وسیله اشتهای شخص را تحریک نمایید.
9. برای نگهداری و مراقبت سالمند در منزل تمرین ورزشی حتی برای افراد محدود به رختخواب و یا صندلی چرخدار می‌تواند باعث برقراری جریان خون شود و به حفظ هماهنگی مغز و ماهیچه کمک کند.
10. در زمان های مراقبت از سالمندان ممکن است سالمند، دچار مسائل متعددی در دهان باشد، پوسیدگی دندان، دندان های مصنوعی و مسائلی از این قبیل می‌تواند مشکلاتی در جوییدن و بلعیدن بوجود آورند. پس می‌بایستی غذای سالمند با توجه به شدت و ضعف او آماده شود. اگر مشکل جویدن است تا حد امکان غذا باید نرم  و قابل بلعیدن باشد. در موارد خاص ممکن است برای ارائه مواد مغذی از شیوه های جانبی تغذیه استفاده کنید.


شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز با مشاوران ندای سلامت با شماره 28111066-021 تماس بگیرید و درخواست خدمات مورد نظر خود را بدهید و به صورت رایگان مشاوره بگیرید.

Print

تعداد نمایش ها (3289)/نظرات (0)

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x