دات نت نیوک
X

خدمات پرستاری از سالمند در منزل

نحوه مراقبت و نگهداری از سالمندان بستری

رتبه بندی این مطلب:
4.0

معمولا اکثر سالمندان در دوران سالمندی به دلیل بیماری‌های مختلف و شرایط جسمی ناجور، دچار بیماری‌های وخیم و زمین‌گیری می‌شوند. معمولا رسیدگی به سالمندانی که زمین گیر هستند و توانایی بلند شدن ندارند بسیار دشوار است و حتما باید از یک فرد کمکی برای انجام کارهای روزانه و یا غذا دادن استفاده کرد. اکثر سالمندان زمین گیر دچار بیماری‌هایی مانند سکته قلبی یا مغذی، دیابت، عمل جراحی، پوکی استخوان ، زخم بستر و بسیاری از بیماری‌هایی که سالمند را از حرکت وا می‌دارد. بنابراین  استفاده از یک فرد متخصص برای نگهداری از این گونه سالمندان بسیار بهتر از مراقبت از آنها در مراکز نگهداری از سالمندان یا در بیمارستان است.  

رعایت نکات بهداشتی برای مراقبت از سالمندان بستری

سالمند بی تحرک و در بستر افتاده قادر به انجام کارهای  شخصی و بهداشتی خود مانند گرفتن طهارت، استحمام  و غیره نمی باشد. بنابراین نیاز است که فرزند، پرستار خصوصی سالمند و یا مراقب سالمند به آنها در انجام دادن این کارهای شخصی کمک کنند.

بطور کلی وظایف پرستار خصوصی سالمند بسری چیست؟

استحمام سالمند
ناخن گرفتن
مسواک زدن
اصلاح مو
عوض کردن لباس ها


برای دریافت مشاوره‌های مربوط به انتخاب پرستار خصوصی سالمند در منزل 

می‌توانید به‌صورت شبانه روزی با شماره : 28111066- 021 تماس حاصل فرمایید و رایگان از مشاوران ما راهنمایی بگیرید.

 


نحوه نظافت و استحمام سالمند بستری

برای استحمام سالمند بستری می‌توانید از صندلی مخصوص حمام یا ویلچر استحمام استفاده کنید! اگر سالمند توانایی حرکت قسمت هایی از بدن خود مانند دست را داشته باشد، سالمند می‌تواند با نشستن روی یک صندلی خود را بشوید و در غیر اینصورت شما یا پرستار خصوصی سالمند باید در استحمام به او  کمک کنید. مراقب سالمند در شستشو و استحمام باشید و از لوازم حمام تمیز و نرم استفاده کنید.
برای سالمندانی که توانایی حرکت و نشستن ندارند، انجام  کارهای شخصی به کمک شما یا پرستار خصوصی سالمند انجام می‌شود. برای حمام کردن سالمند شما می‌توانید از کمک فرد دیگری استفاده کنید و با درست کردن یک تشک نرم با روکش پلاستیک سالمند را در حمام خوابانده و شستشوی او را انجام دهید. البته در مورد سالمندان بستری  که وضعیت حاد و زخم بستر دارند باید با مشورت یک پزشک یا پرستار شستشوی بدن او را انجام دهید.

برای مراقبت از سالمند بستری چه نکات بهداشتی را رعایت کنیم؟

۱- مراقبت از دندان ها در سالمندان باید به صورت روزانه و مرتب انجام شود.
۲- کوتاه کردن ناخن ها را در سالمندان باید مرتب انجام دهید؛ بویژه در مورد کوتاه کردن ناخن های پا که برای اکثر سالمندان حتی آنهایی که کمی توانایی حرکت دست ها و پاهایشان را دارند، سخت تر می باشد.
۳- از بین بردن موهای زائد در سالمندان نیز باید بطور مرتب انجام گیرد تا از بروز مشکلاتی مانند عرق سوز شدن یا زخم شدن بدن جلوگیری شود. این مورد نیز از بخش های ویژه مراقبت از سالمندان است. چرا که سالمند، در روند روانی خوبی قرار خواهد داشت.
۴- در زمینه طهارت سالمند نیز شما می توانید به سالمند بیمار که تحرک ندارد در رفتن به سرویس بهداشتی که مجهز به توالت فرنگی است کمک کنید و اگر اصلا توانایی حرکت ندارند، باید از پوشاک مخصوص بزرگسالان که در بازار موجود است استفاده کنید. در مورد نگهداری از سالمندان پوشکی ، نکته مهم این است که تمیز کردن این قسمت از بدن بطور منظم بسیار مهم است تا از بیماری های مختلفی مانند زخم بستر در این قسمت از بدن جلوگیری کنید. همچنین تعویض پوشاک بزرگسالان نیز دارای اهمیت فراوانی است.

راه‌های جلوگیری از زخم بستر برای سالمندان بستری

یکی از بدترین بیماری‌ها که ممکن است سالمندان بستری دچار آن شوند، زخم بستر است که باعث دردسر و عذاب سالمند است. به همین دلیل باید تمام اقدامات لازم را انجام داد تا سالمند دچار چنین بیماری نشود. سالمندان زمین گیر که همواره در بستر بیماری هستند! برای انجام کارهای شخصی خود نیز تحرک ندارند، گرفتار بیماری های مختلفی از جمله زخم بستر می شوند. زخم بستر در بیماران زمین گیر معمولا در نقاطی که بدن آنان با تشک در تماس است و همچنین پوست در آن قسمت نازک تر است، ایجاد می شود. معمولا راه‌های جلوگیری از زخم بستر شامل: 
تغییر حالت بدن
تشک مخصوص
رطوبت بدن
رنگ زخم
مصرف مایعات

 


شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز با مشاوران ندای سلامت با شماره 28111066-021 تماس بگیرید و درخواست خدمات مورد نظر خود را بدهید و به صورت رایگان مشاوره بگیرید.

 

Print

تعداد نمایش ها (3807)/نظرات (0)

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x