دات نت نیوک
X

خدمات پرستاری از کودک در منزل

تاثیر پرستار خصوصی کودک در اوقات فراغت

رتبه بندی این مطلب:
5.0

اوقات فراغت به زمانی گفته می‌شود که کودک به غیر از فعالیت‌های روزانه، بتواند به فعالیت‌های مورد علاقه خود بپردازد. تنظیم زمان مناسب و فراهم کردن اوقات فراغت برای کودکان بر عهده والدین و یا پرستار خصوصی کودک است.  برخورداری از اوقات فراغت، یکی از حقوق اساسی کودکان است، در ماده ۳۱ پیمان‌نامه حقوق کودک براین اساس تأکید شده است: (دولت‌های عضو، حق کودک را برای داشتن اوقاع فراغت، آرامش، پرداختن به بازی و فعالیت‌های تفریحی مناسب با سن کودک و مشارکت آزادانه در زندگی فرهنگی و هنری احترام می‌گذارند و آن را اشاعه می‌دهند و فراهم ساختن فرصت‌های برابر فعالیت‌های فرهنگی و هنری و تفریحی را تشویق می‌کنند).
براساس بررسی‌های انجام شده، در جامعه ما کودکان بیشترین زمان اوقات فراغت خود را به تماشای برنامه‌های تلویزیون می‌پردازند. علاوه بر آن که محتوای بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی برای کودکان مناسب نیست، اصولاً دیدن این برنامه‌ها کمتر جنبه خلاق و فعال دارد. تنوع برنامه‌های اوقات فراغت با توجه به تفاوت‌های کودکان، باعث به وجودآمدن توانمندی‌های گوناگون در آنان می‌شود و رشد همه‌جانبه آن ها را موجب می شود.

دلیل اهمیت بهرمندی اوقات فراغت برای کودکان چیست؟

کودکان برای رشد به تحرک و بازی نیاز دارند. تحرک رمز سلامت کودکان است. بازی‌های پرتحرک باعث تخلیه هیجانی در آنها و در نتیجه آرامش کودکان می‌شود.
بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهند، کودکانی که در خانه ومهدکودک از تحرک کافی در قالب بازی‌های مناسب برخوردارند آرامش و تمرکز بیشتری دارند بازی باعث شادی و نشاط کودکان می‌شود و آنان را با جهان پیرامون خود همراه و با شوق و شور کودکانه آشنا می‌سازد، بهترین برنامه برای اوقات فراغت کودکان تشویق آن ها به بازی‌های مناسب مورد علاقه آنان است.

برای دریافت مشاوره مربوط به انتخاب پرستار میتوانید بصورت شبانه روزی
با شماره : 28111066-021 بصورت رایگان از مشاوران ما راهنمایی بگیرید

توجه به علایق کودکان در شکوفائی توانمندی آن ها تأثیر زیادی دارد. اوقات فراغت کودکان را نباید با تحمیل فعالیت‌های مورد علاقه خودمان هدر دهیم. در نظر گرفتن علایق کودکان، انگیزه‌های آن ها را تقویت می‌کند. حق انتخاب را از کودکی به آن ها می‌آموزد، توانائی تصمیم‌ گیری را در آن ها بیشتر می کند و احساس ارزشمندی را در آن ها ایجاد می ‌کند. همه این موارد سلامت شخصیت آنهارا سبب می‌شود. با توجه به این ضرورت‌ها برنامه‌ریزی اوقات فراغت کودکان در خانه و مراکز آموزشی یکی از اولویت‌های رشد کودکان است.

ضرورت و محدودیت‌های ایجاد اوقات فراغت برای کودکان

مفهوم این کلکه هنوز برای برخی از والدین به درستی تعریف نشده است و همچنین پدرها و مادرها بر خلاف علایق فرزند خود رفتار می‌کنند و آنها را وادار می‌سازند تا کاری که دوست ندارند انجام دهند و یا به کلاسی که دوست ندارند بروند. در حالی که خستگی ناشی از این روش، یادگیری و بازدهی آموزشی کودکان را کاهش می‌دهد در مهدهای کودک گاه بعضی از مربیان به بهانه عقب ماندن (آموزش) کودکان، مانع پرداختن آنان به فعالیت‌های آزاد خلاق می‌شوند و در نتیجه دلزدگی از محیط‌ های آموزشی را از سال‌های اولیه کودکی در آنان به وجود می آورند. ضرورت برخورداری از اوقات فراغت رأی گروهی از والدین و پرستار خصوصی کودک نیست، برخی از والدین اوقاع فراغت را برای کودکانی که به مدرسه می‌روند نوعی وقت‌ گذرانی و مانعی برای درس خواندن به حساب می‌آورند و کودکان خود را به‌خصوص در موقع امتحان از هر فعالیتی منع می‌کنند.

شما میتوانید در هر ساعت از شبانه روز با مشاوران ندای سلامت با شماره 28111066-021 تماس بگیرید و مشخصات مورد نیاز خود را با ما در میان بگذارید و بصورت رایگان مشاوره بگیرید.

Print

تعداد نمایش ها (2533)/نظرات (0)

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x